WAMA-SPORT Historia – Błażej Krupa spłaca dług

Fot. Janusz Porycki

W długiej historii motorcossów na Warmii i Mazurach ważną kartę zapisali zawodnicy sekcji olsztyńskich: w latach 70-tych ubiegłego stulecia Stomilu, a w ostatnich Motoklubu. Z Błażejem Krupą – prezesem ElF Lubrifiants Polska, sponsorem olsztyńskiej sekcji motocrossowej rozmawiał Janusz Porycki.

Sport motocrossowy na Warmii i Mazurach ma ponad 40-letnia historię. Związany był z Ligą Przyjaciół Żołnierza, przekształconą po latach w Ligę Obrony Kraju. Następnie motocrossowcom z Ostródy i Olsztyna patronowało wojsko, a klub „Czerwone Berety, chociaż kojarzył się z krakowskimi komandosami, miał swoją siedzib ę w Ostródzie. Zrzeszał wiele gwiazd olsztyńskiego motocrossu. W tym niezapomnianego Mariana Bublewicza. W połowie lat siedemdziesiątych (ubiegłego stulecia – przyp. autora), nadeszła era Stomilu. Przed czterema laty do motocyklistów z olsztyńskiego Moto Klubu przyjazną rękę wyciągnął Błażej Krupa, przed laty doskonały automobilista, reprezentant Stomilu Olsztyn, obecnie prezes Elf Lubrifiants Polska. Od 1973 roku na motocyklach i plastronach reprezentantów Olsztyna pojawił się znak firmowy Elfa. mSezon nie wypadł imponująco , ale z roku na rok było coraz lepiej.

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia odbyło się spotkanie zawodników MK Elf Olsztyn, szkoleniowców, działaczy i ludzi wspierających klub przy organizacji zawodów motocrossowych z kierownictwem firmy patronackiej. Obecni byli, wspomniany już Błażej Krupa oraz szef marketingu Piotr Mystkowski. Po uroczystości wręczenia okolicznościowych nagród i pamiątkowych pucharów odbyło się spotkanie poświęcone podsumowaniu dotychczasowej współpracy i nakreśleniu planów na zbliżający się sezon. Skorzystaliśmy z okazji prosząc pana Błażeja o rozmowę.

– Skąd obecność Elfa w Olsztynie, czyżby nie było zainteresowanych współpracą bliżej siedziby firmy, a więc w Warszawie?

– Stając za sterem firmy ElF Lubrifiants, zajmującej się dystrybucją oleju w Polsce, chciałem pomóc klubowi, który przed laty był moją organizacją macierzystą. W czasach kiedy sam uprawiałem automobilizm, byłem członkiem olsztyńskiego Stomilu i to przez ponad 20 lat, a więc ogromną cześć swojej sportowej przygody. Motoklub jest przecież jego spadkobiercą. Chciałem w ten sposób spłacić dług zaciągnięty przed laty. Teraz kiedy sport motorowy w Olsztynie stracił wsparcie fabryki, która tak dzielnie mi pomagała, nie chciałem pozostawić chłopaków samym sobie.

– Czy osiągnięcia olsztyńskich motocrossowców satysfakcjonują sponsora i czy wsparcie zostanie utrzymane?

– W ciągu minionych czterech lat zasady naszej współpracy były różne. Raz wspomaganych zawodników było więcej, innym razem mniej. Dzisiaj postanowiliśmy, a zmusza nas do tego sytuacja, że w 1997 roku pomoc będzie na podobnym poziomie, ale obejmie mniejszą grupę zawodników. Chcemy premiować wybitnych kierowców. Miniony rok zakończyliśmy z czterema medalami, trzema złotymi mistrzów Polski, w tym dwoma indywidualnymi i jednym zespołowym. Mamy też w swojej kolekcji srebrny krążek.

– Dochodzą nas słuchy, że Elf wycofuje się z Formuły 1, czyżby dotyczyło też sportowców naszego kraju, w tym reprezentantów Olsztyńskiego?

– Jeden sygnał jest prawdziwy, drugi na szczęście nie. Prawdą jest, że po dwudziestu dziewięciu latach obecność na torach Formuły 1 Elf , który tylko w ostatnich pięciu latach zdobył pięć tytułów indywidualnego i pięć zespołowego mistrza świata – postanowił ustąpić pola innym. Druga mija się z prawdą. Nasze zaangażowanie na polskim rynku się nie zwiększa. A to, że ograniczamy grupę zawodników MK przez nas sponsorowanych, wcale nie znaczy, że nasze świadczenia będą mniejsze. Chodzi tylko o pewną reorientację. Chcemy pomóc najlepszym. Takie są po prostu obecne realia.

– Czy Elf będzie widoczny na torach motocrossowych, jak to miało miejsce dotychczas?

– W tym zakresie nic się nie zmieni. Poza imprezami w Gdańsku będziemy wspierać wszystkie pozostałe, a te w Olsztynie najbardziej.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW POLSKI 1996 r.

Klasa 80 ccm

1. Marcin Łysowski (AP Głogów) – 298 pkt.

2. Bartosz Obłucki (WKM Więcbork) – 287

3. Jakub Walczak (GAMK Gdańsk) – 257

………………………………..

5. Dominik Rawdanowicz (MK Elf Olsztyn) – 219

6. Paweł Wojtkun (Drwęca Ostróda) – 185

10. Jacek Wilkaniec (MK Elf Olsztyn) – 92

15. Remigiusz Stańczuk (Drwęca Ostróda) – 50

25. Robert Wilkaniec (MK Elf Olsztyn) – 12

29. Piotr Jesion (Drwęca Ostróda) – 4

30. Fabian Szymański (Budowlani Lidzbark Warm.) – 1

Klasa 125 ccm (junior)

1. Maciej Czyżowski (MK Elf Olsztyn) – 336 pkt.

2. Tomasz Nowakowski (GAMK Gdańsk) – 296

3. Paweł Skindzier (GAMK Gdańsk) – 271

…………………………………

5. Sebastian Sekuła (MK Elf Olsztyn) – 211

6. Maciej Wilkaniec (Drwęca Ostróda) – 194

15. Przemysław Sztramski (Drwęca Ostróda) – 21

18. Łukasz Wojtowicz (Drwęca Ostróda) – 15

Klasa 125 ccm (senior)

1. Marcin Abramowski (LKS Lipno) – 326 pkt.

2. Sebastian Krywult (SKM Bielsko-Biała) – 325

3. Marcin Wójcik (GAMK Gdańsk) – 269

…………………………………….

9. Marerks Lavrovs (MK Elf Olsztyn) – 114

17. Karol Zwierzyński (Drwęca Ostróda) – 22

Klasa 250 ccm

1. Amin Kalnins (MK ElF Olsztyn) — 354 pkt.

2. Robert Jaromin (WKM Wschowa) – 275

3. Aleksander Giruć (GAMK Gdańsk) – 26

……………………………………

9. Maciej Czyżowski (MK Elf Olsztyn) – 77

18. Marcin Banasik (Drwęca Ostróda) – 32

20. Sławomir Wilkaniec (Drwęca Ostróda) – 32

24. Jacek Niewiadomski (Drwęca Ostróda) – 9

29. Przemysław Sztramski (drwęca Ostróda) – 5

Klasa 500 ccm

1. Andrzej Tomiczek (AMK Tortex Grodków) – 375 pkt

2. Jacek Olszewski II (MK Elf Olsztyn) – 269

3. Maciej Wróbel (AP Głogów) – 264

………………………………………….

20. Mareks Lavrovs (MK Elf Olsztyn) – 25

26. Maciej Wilkaniec (Drwęca Ostróda) – 9

35. Karol Zwierzyński (Drwęca Ostróda) – 2

Klasyfikacja drużynowa

1. Gdański AMK Gdańsk – 2464 pkt.

2. Automobilklub Polski Głogów – 2360

3. Moto Klub Elf Olsztyn – 1708

……………………………….

8. AMK Drwęca Ostróda – 572

22. MK Budowlani Lidzbark Warm. – 2

Klasyfikacja zespołowa

1. Moto Klub Elf Olsztyn – 347 pkt.

2. Gdański AMK Gdańsk – 321

3. AMK Tortex Grodków – 300

………………………………………………………

9. AMK Drwęca Ostróda – 8

*Tekst ukazał się na kolumnie MOTO SPORT „Dziennika Pojezierza” w numerze z 2 stycznia 1997 roku i przechowywany był w albumie „Historia sportów motorowych” red. Janusza Poryckiego.

!!!

Chcesz wesprzeć portal WAMA-SPORT?

Jeśli chcesz pomóc nam w prowadzeniu portalu, zachęcamy do wsparcia nas na Patronite! Już 3zł miesięcznie jest dla nas znaczącą kwotą!

To zajmie tylko chwilę! Transakcji możesz dokonać przez przelew bankowy, BLIK lub PayPal!

historia motocross Olsztyn sport seniorski

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments

Wspierają nas

Ośrodek Sportu i Rekreacji Olsztyn

Warmińsko-Mazurskie Zrzeszenie Ludowych Zespołów Sportowych

Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego

0
Chcielibyśmy poznać Twoją opinię! Skomentuj artykuł!x