W Olsztynie zlokalizowano po raz pierwszy w historii metę etapu organizacyjnego VII Wyścigu Kolarskiego Dookoła Polski (drugiego po II wojnie światowej). Zwyciężył Szwed Olle Persson otrzymując puchar wykonany w brązie o wartości 20 tysięcy ówczesnych złotych, a ufundowany przez Zarząd Miasta Olsztyna. Drugie miejsce zajął Wacław Wrzesiński.
Kolejne pozycje w czołowej dziesiątce wywalczyli: 3 Józef Kapiak (Polska), 4 Henryk Czyż (Polska), 5 Władysław Wandor (Polska), 6 Zdzisław Stolarczyk (Naprzód Ruda Pabianicka), 7 Wacław Wójcik Polska, 8 Sven Ryndbark (Szwecja), 9 Bolesław Napierała (Polska), 10 Paprocki (Ruch Chorzów).
Wyścig składał się z 11 etapów. Liczył 1963 km, a zwycięzca Wacław Wójcik (Polska) uzyskał przeciętną prędkość 33.494 km/godz. Wystartowało 72 zawodników, reprezentantów: Polski, Szwecji, Czechosłowacji i Węgier. Metę osiągnęło zaledwie 29, a do ewentualnej dalszej drogi nadawało się …14. Resztę jak opublikował w swej książce „70 lat Tour de Pologne” znawca kolarstwa i uczestnik tej imprezy redaktor Bogdan Tuszyński – zmogły kontuzje, choroby i czyraki. Tour de Pologne 1948 – pisał dalej, może właśnie ze względu na twardość i nieustępliwość współzawodniczących w walce kolarzy bardzo się podobał i otrzymał wysokie oceny fachowców, obserwatorów i kibiców. Nie wiem jak to liczono, ale prasa podała, że wyścig oglądało 4 miliony ludzi. Stadiony były pełne. Szwedzka gazeta „Idrottabladet” podała, że na metach było więcej kibiców niż na 90-leciu urodzin naszego króla.
Drugi etap prowadził z Olsztyna przez Elbląg do Gdyni (208 km). Jako pierwszy zameldował się reprezentant Polski Wacław Wójcik, wyprzedzając Olle Perssona i drugiego Polaka Mariana Rzeźnickiego. Pozostałe miejsca w dziesiątce zajęli: 4 Wacław Wrzesiński (Polska), 5 Sven Ryndbark (Szwecja), 6 Kebrla (Czechosłowacja), 7 Vaverka (Czechosłowacja), 8 Józef Kapiak (Polska), 9 Bolesław Napierała (Polska), 10 Tadeusz Olszewski (Sarmata Warszawa). Żółta koszulkę założył triumfator II etapu Wacław Wójcik.
Końcowa klasyfikacja generalna
1. Wacław Wójcik Polska 58h 36′ 24″
2. Lucjan Pietraszewski Polska +23′ 54″
3. Wacław Wrzesiński Polska +36′ 30″
4. Marian Rzeźnicki Polska +54′ 21″
5. Karel Vaverka Czechosłowacja +56′ 51″
6. Evert Widevall Szwecja +1h 01′ 56″
7. Bela Maedi Węgry +1h 15′ 28″
8. Olle Rydmark Szwecja +1h 23′ 53″
9. Wilhelm Wyglenda Polska +1h 33′ 30″
10. Robert Nowoczek Polska +1h 40′ 36″
Klasyfikacja drużynowa
1. Polska I 176h 50′ 01″
2. Polska II +2h 23′ 43″
3. Polska III +3h 00′ 41″
4. Czechosłowacja +5h 47′ 51
Klasyfikacja klubowa
1. ZZK Warszawa 118h 41′ 21″
2. Ruch Chorzów +1h 23′ 20″
3. Partyzant Łódź +2h 03′ 15″
4. Sarmata Warszawa +2h 56′ 26″
5. Gwardia I Warszawa +6h 47′ 12″
Zwycięzcy etapowi
I etap Warszawa – Olsztyn 221 km Olle Persson
II etap Olsztyn – Gdynia 208 km Wacław Wójcik
III etap Gdynia – Słupsk 110 km Olle Persson
IV etap Słupsk – Szczecin 210 km Wacław Wrzesiński
V etap Szczecin – Poznań 248 km Wacław Wrzesiński
VI etap Poznań – Wrocław 183 km Wilhelm Wyglenda
VII etap Wrocław – Bytom 170 km Lucjan Pietraszewski
VIII etap Bytom – Kraków 140 km Wacław Wrzesiński
IX etap Kraków – Częstochowa 204 km Marian Rzeźnicki
X etap Częstochowa – Łódź 135 km Bolesław Napierała
XI etap Łódź – Warszawa 134 km Wacław Wójcik
Tekst ukazała się w Panoramie Warmii i Mazyr (2015) autor Janusz Porycki